Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου 2023
Κλειώ Κοσμοπούλου, η ιέρεια του μπατίκ
Η Κλειώ Κοσμοπούλου είναι μια ερευνήτρια της ομορφιάς, καλλιτέχνης του μπατίκ σε μετάξι και φυσικά χρώματα, ταξιδιώτρια και νομάδα. Δημιουργεί μοναδικά σχέδια με την τεχνική του μπατίκ και στόχος της είναι να κάνει το μπατίκ γνωστό σε όσο περισσότερο κόσμο μπορεί. Γιατί όπως υποστηρίζει είναι μια πανάρχαια τέχνη που δεν πρέπει να χαθεί…
Κλειώ, είσαι μια καλλιτέχνις με πλούσιο εικαστικό έργο. Μίλησέ μας, λίγο, για σένα…
- Γεννήθηκα και έζησα στην Ιταλία, από Έλληνα πατέρα και Ιταλίδα μητέρα. Τώρα αρχίζω να γνωρίζω την ελληνική μου πλευρά. Έζησα στη Σαρδηνία για 20 χρόνια όπου είχα ένα εργαστήριο παραγωγής μπατίκ και φυσικές βαφές σε μετάξι. Συνεργάστηκα με το σχολείο όπου δίδασκα στα παιδιά τέχνη. Αγαπώ το μπατίκ περίπου 30 χρόνια και είναι η καλλιτεχνική μου έκφραση.
Στα χρόνια που ασχολείσαι με το μπατίκ αισθάνεσαι πως έχεις φτάσει στο στόχο σου;
- Εκφράζομαι με την τεχνική του μπατίκ εδώ και πολύ καιρό, αλλά ο υψηλότερος στόχος μου είναι να μην ξεχάσει ο κόσμος τον πολιτισμό από τον οποίο προερχόμαστε. Το μπατίκ είναι μια αρχαία παγκόσμια τέχνη που μας θυμίζει ότι έχουμε πολλά κοινά μεταξύ μας.
Τα έργα σου περιστρέφονταν σε θέματα αρχαιότητας. Θεωρείς πως αυτά τα θέματα ταιριάζουν στην τεχνική μπατίκ;
- Η πρόσφατη δημιουργία μου θυμίζει την ελληνική μυθολογία την οποία προσέγγισα σε αυτήν τη φάση της αυτογνωσίας. Την αγαπώ και τη συνδέω με την αρχαία τέχνη του μπατίκ καθώς νομίζω ότι την αντιπροσωπεύει καλύτερα, ειδικά για το κρακελάρισμα που δίνει το σπάσιμο του κερί.
Η θάλασσα είναι πηγή έμπνευσης για σένα;
- Κοντά στη θάλασσα νιώθω πιο δημιουργική, με αναγεννά και με εμπνέει! Γι’ αυτό και πολλές από τις παραστάσεις που αποτυπώνω στο μετάξι με την τεχνική του μπατίκ έχουν ως θέμα στοιχεία της θάλασσας (δελφίνια κ.ά.)
Έχω θαυμάσει τη δουλειά σου σε διάφορους χώρους. Ποια θεωρείς πιο σημαντική στιγμή για σένα;
- Η Σαρδηνία ήταν σίγουρα ένα υπέροχο σχολείο για μένα, γιατί έμαθα πολλά για τα φυτά και είχα τη μεγάλη ευκαιρία για έκφραση και ανάπτυξη καθώς και πειραματισμούς.
Τα μελλοντικά σου σχέδια έχουν επίσης θάλασσα και φύση ή πιο πολύ ανθρώπινες φιγούρες;
- Οι δημιουργίες μου γίνονται αυθόρμητα, είναι κυρίως γυναικείες φιγούρες, θεές κ.ά. Κάθε φορά αφήνομαι σε ό,τι με εμπνέει. Δεν θέλω να βάζω την τέχνη μου σε καλούπια γιατί είναι μια τέχνη που πηγάζει από τη φύση αφού γίνεται μόνο με φυσικά υλικά.
Τα εργαστήρια με τα παιδιά σε γεμίζουν ενέργεια;
- Τα εργαστήρια με τα παιδιά είναι πηγή ενέργειας για μένα, μαθαίνω από αυτά διδάσκοντας. Είναι φυσικοί καλλιτέχνες γιατί δεν έχουν ακόμη σχέδια στο μυαλό τους και πειραματίζονται.
Θα ήθελες να ασχοληθείς πιο πολύ με τη διάδοση της τέχνης του μπατίκ;
- Ναι απολύτως. Άρχισα να διδάσκω το μπατίκ και να ανταλλάσσω γνώσεις με άλλους καλλιτέχνες. Όλοι μπορούν να το κάνουν ακόμα και ως χόμπι. Είναι μια σπουδαία τεχνική, γι’ αυτό στις εκθέσεις μου πάντα δείχνω πώς γίνεται μέσω κάπου workshop ή ακόμη και συζητώντας με όποιον ενδιαφέρεται σχετικά με αυτή την τέχνη.
Το ελίχρυσο είναι το αγαπημένο σου φυτό επειδή δίνει ένα απαλό χρώμα ή γιατί μπορεί να συντεθεί εύκολα με πολλά χρώματα;
- Το ελίχρυσο είναι το μόνο φυτό που διατηρεί το χρώμα του για πολλά χρόνια και εκτός από ότι μου αρέσει το χρυσό του χρώμα, έχω πειραματιστεί πολύ με αυτό γιατί η Σαρδηνία είναι γεμάτη από αυτό το φυτό.
Fb: Clio Cosmopoulos
Instagram: @cliocosmopoulos
Γούρι 2025: Τα δέντρα που κάηκαν, τα δέντρα που μεγαλώνουν
Το φετινό μου γούρι (2025) δημιουργήθηκε σε μια στιγμή παρόρμησης στην ανάμνηση των δέντρων που κάηκαν το καλοκαίρι του 2024 (και δυστυχώς...
-
Οι μέρες μας είναι ιδιαίτερα "επιβαρημένες" από την καταπάτηση των αξιών και των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Όλα όσα θεωρούνται αυτ...
-
Με αφορμή το καρσάνικο κέντημα είχα την έμπνευση να δημιουργήσω γλυπτά με απεικόνιση "μοτίφ" ενός κεντήματος. Παραθέτω το σκεπτικό...
-
Ευδοκία Παπουλή-Δημητροπούλου, μια εμβληματική μορφή, ένας ακέραιος χαρακτήρας, μια εργάτρια της τέχνης . Πέρασαν τρία χρόνια χωρίς τη ...